Once you were 7 years old...

"Once I was 7 years old" van Lukas Graham.

 

Het liedje is al een tijdje op de radio en telkens als ik het hoor wordt ik door de tekst getriggerd.

 

Want het liedje begint met dat hij 7 jaar is en van zijn moeder te horen krijgt 'make some friends or you will be lonely' (vert: zorg dat je vrienden maakt, want anders zul je eenzaam zijn).

 

Hoe eenzaam zul je uiteindelijk zijn wanneer je graag op jezelf bent, vaak bent verhuist of je geen tijd hebt om veel vrienden te maken?

 

Of wanneer je 11 bent en je krijgt van je vader te horen 'get a wife or you will be lonely'. Hoe eenzaam zul je dan zijn als het niet lukt een vriendin te vinden of wanneer je juist van mannen houdt.

 

Dit zijn ideeën, ervaringen en 'waarheden' van andere mensen.

Op zich lijkt het een goed bedoelde raad, maar de uitkomst hangt af van hoe je daarop reageert.

 

De een zal in de angst schieten en eenzaam zijn. De ander kan daarentegen de raad opvolgen en het bewijs leveren dat de uitspraak in zijn of haar geval klopt.

Hoe het uitpakt hangt van veel factoren af, en niet in de minst van hat beeld van wat je van jezelf hebt.

 

Gisteren was het koningsdag. Op de vraag "wat vinden jullie het leukst?" die aan de prinsessen gesteld werd kwamen reacties zoals "alles", en de "parade was wel het leukst". Toch was het meest bijzonder antwoord dat van Amalia die zei; "Daar kan ik nog niet over oordelen, want ik heb nog niet alles gezien." 

 

Maar het meest tot mijn verbeelding spreekt natuurlijk nog altijd Maxima. Het “gewone” meisje wat het tot populaire koningin geschopt heeft.

 

Ik vraag me dan ook af wat Maxima als kind meegekregen heeft?

 

Zou dat een mix geweest zijn van; “trouw alleen met een man die jou als een prinses behandelt!”, “make some friends or you will be lonely” en “je kunt alles worden wat je maar wilt”?

 

Wat Maxima betreft zal ik er wel nooit helemaal achter komen, want het zit in zoveel aspecten en ik geloof niet dat ze daarvoor bij mij langs zou komen.

 

Toch kun je weer terug naar dat moment voordat je een bepaalde weg in sloeg. Het moment vlak daarvoor, toen alles nog mogelijk was.

 

Stel je krijgt de kans om terug te gaan in de tijd en iets tegen jezelf te zeggen wat je kan helpen te zijn wie je zou willen zijn, wat zou je dan zeggen?

 


 

Lukas Graham - 7 Years Old Lyrics

 

Once I was 7 years old

My mama told me,

"Go make yourself some friends, or you'll be lonely."

Once I was 7 years old

 

It was a big, big world, but we thought we were bigger

Pushing each other to the limits, we were learning quicker

By 11, smoking herb and drinking burning liquor

Never rich, so we were out to make that steady figure

 

Once I was 11 years old

My daddy told me,

"Go get yourself a wife, or you'll be lonely."

Once I was 11 years old

 

I always had that dream, like my daddy before me

So I started writing songs, I started writing stories

Something about that glory, just always seemed to bore me

'Cause only those I really love will ever really know me

 

Once I was 20 years old

My story got told

Before the morning sun, when life was lonely

Once I was 20 years old

 

I only see my goals, I don't believe in failure

'Cause I know the smallest voices, they can make it major

I got my boys with me, at least those in favor

And if we don't meet before I leave, I hope I'll see you later

 

Once I was 20 years old

My story got told

I was writing about everything I saw before me

Once I was 20 years old

 

Soon we'll be 30 years old

Our songs have been sold

We've traveled around the world, and we're still roaming

Soon we'll be 30 years old

 

I'm still learning about life

My woman brought children for me

So I can sing them all my songs

And I can tell them stories

Most of my boys are with me

Some are still out seeking glory

And some I had to leave behind

My brother, I'm still sorry

 

Soon I'll be 60 years old

My daddy got 61

Remember life, and then your life becomes a better one

I made a man so happy when I wrote a letter once

I hope my children come and visit once or twice a month

 

Soon I'll be 60 years old

Will I think the world is cold,

or will I have a lot of children who can warm me.

Soon I'll be 60 years old

 

Soon I'll be 60 years old

Will I think the world is cold,

or will I have a lot of children who can warm me.

Soon I'll be 60 years old

 

Once I was 7 years old

My mama told me,

"Go make yourself some friends, or you'll be lonely."

Once I was 7 years old

 

Once I was 7 years old


Hier is je kans. Deel het hieronder in de comment. Je kunt er alles mee veranderen. Wat zou je tegen jezelf zeggen?


Reactie schrijven

Commentaren: 0